Stoppen met roken zonder de intentie te hebben om te stoppen!

Het lijkt wel een sprookje! Terwijl zovele mensen problemen hebben om te stoppen met roken, blijkt uit een beperkt onderzoek (40 personen) aan de universiteit van Catania dat de elektronische sigaret kan helpen om hun rookgedrag te veranderen.

Opzet van het onderzoek. De proefpersonen kregen een electronische sigaret en een voorraad navul e-liquids voor 6 maanden. Daarna werd tot 24 maanden na de opstart van de proef het rookgedrag gemeten. De resultaten waren verbluffend (zeker omdat de proefpersonen niet de intentie hadden om te stoppen met roken). Liefst 12.5% stopte volledig met roken en 27.5%verminderde hun dagelijkse gebruik van gemiddeld 24 sigaretten per dag naar minder dan 5 sigaretten per dag.

Terwijl de wetgevers voornamelijk bezorgd zijn dat mensen de overstap zullen maken van een elektonische sigaret zonder nicotine naar een klassieke sigaret, toont dit onderzoek aan dat ook de omgekeerde weg mogelijk is . De e-liquids van een electronische sigaret komen immers in verpakkingen met verschillende nicotine gehaltes waardoor rokers langzaam hun afhankelijkheid kunnen afbouwen door een elektronische sigaret met nicotine

Het volledige onderzoek kan u hier vinden

Laat je leven niet beheersen door stress

In deze drukke tijden en in onze haastige maatschappij is stress een dagelijks begrip geworden. In Nederland kost stress de sociale zekerheid meer dan 1.2 miljard euro per jaar.

Maar bijvoorbeeld stress voor een examen of presentatie is een gezonde stress. Dankzij deze stress zal u meer studeren en beter gaan presteren. Echter wanneer uw chronische stress heeft, krijgt u een probleem. Dit zal uw gedrag en uw lichaam aantasten.

Maar wanneer hebt u stress? De meeste voorkomende symptonen van stress zijn slapeloosheid, futloos, weinig eten, …  U voelt u oververmoeid en u bent zeer prikkelbaar.

Heeft uw last van stress? Dan zijn dit een paar tips om uw stress te verminderen.

– Neem regelmatig een warme douche. Draag makkelijke kleren en doe iets lekker rustig. Bijvoorbeeld een boek lezen of een tv-programma bekijken.

– Altijd tijd maken voor ontspanning. Vooral in het weekend. Ga eens lekker wandelen of ga een weekendje naar zee

– U moet zich assertief gedragen. Wanneer u baas voor de 10de keer vraagt om over te werken, durf dan nee te zeggen. U moet natuurlijk de juist balans houden maar knik niet altijd ja!

– Praat over uw stress. Laat uw beste vriendin of vriend weten dat u stress hebt en praat er eens rustig over.

– Gezond eten is zeer belangrijk om stress te verminderen. Eet veel groenten en fruit en maak veel vers eten. Geen microgolf en te vettig eten.

– Een goede ademhaling kan wonderen doen. Hebt u even veel stress, adem dan rustig in en uit zodat de hersenen frisse zuurstof krijgen. Uw stress zal direct verminderen.

– Maak tijd voor uzelf. Verwen u eens zelf met een sauna of massage.

Al deze tips zullen helpen bij het verminderen van uw stress. Indien u toch nog zeer veel stress heeft kan het aan te raden zijn om professioneel hulp te zoeken.

Meer tips op www.stressbuster.be

Meer informatie op www.igezond.be

 

Vetpercentage meten

BMI meter
BMI meter

Voor veel mensen is het onduidelijk wat nu beter is: je vetpercentage meten of je BMI berekenen? Er is veel over op het internet te  vinden maar je leest vaak tegenstrijdige berichten. Wat is het vetpercentage precies?

Om te beginnen, wat je meet als je het hebt over het vetpercentage is de verhouding tussen het totale gewicht (spieren, botten, organen, bloed en alle andere onderdelen die je in leven houden) en het percentage vet in je lichaam.

De vetpercentage index wordt vaak gemeten als je met een dieet bezig bent of als je wilt weten hoe getraind je bent, bijvoorbeeld om  resultaten te meten bij de sportschool. In de sportschool is het immers heel goed mogelijk dat je geen gram afvalt, maar je wel  veel fitter bent. Dit komt omdat je meer spieren hebt gekregen en minder vet hebt.

Wat is BMI juist?

BMI, ofwel de Body Mass Index, is niets anders dan de verhouding tussen gewicht en lengte. Het zegt niets over jouw lichaamsbouw en  houdt geen rekening met de activiteiten die je doet.

Moet ik mijn vetpercentage meten of mijn BMI berekenen?

Het antwoord is eigenlijk heel erg simpel: om een goede indicatie te krijgen of je op een goed gewicht bent moet je jouw  vetpercentage meten en NIET je BMI. Het is veel nauwkeuriger dan de BMI en ik raadt het meten van jouw BMI dan ook af. Je krijgt  snel een verkeerde indruk van jouw gewicht omdat je onder het magische getal van 25 wilt blijven.
BMI berekenen op het internet

Waarom zie je dan zoveel BMI meters op het internet? Eigenlijk komt dit alleen maar omdat je jouw vetpercentage niet zo makkelijk  thuis kunt meten zonder vetpercentage meter en je jouw BMI wel makkelijk kunt meten via een internet site.

Omdat bijna iedereen nieuwsgierig is of hij of zij op een ideaal gewicht is, zoekt ook iedereen op internet naar informatie over  het berekenen van de BMI. En waar vraag is, is aanbod. Omdat je op internet niet kunt meten wat je vetpercentage is, winnen de BMI  meters en worden ze populair.

Vetpercentage meter kopen

Vroeger moest je eerst naar de dokter of de sportschool om jouw vetpercentage te meten en waren de meters die je thuis kon  gebruiken erg duur. Hedendaags kun je voor weinig geld een vetpercentage meter aanschaffen. Bij de drogist kun je ze aanschaffen voor  ongeveer 19, 95€ maar ook duurdere weegschalen bezitten soms een vetpercentage meter ingebouwd.

Vetpercentage tabel

Beschrijving         Vrouwen     Mannen
Essentieel vet     10-13%         2-5%
Atleten                  14-20%         6-13%
Fit                            21-24%         14-17%
Acceptabel          25-31%         18-25%
Overgewicht       32%+             25%+

Heeft u overgewicht dan kan u met het proteinedieet snel terug op jouw ideale gewicht geraken. Bestel hier de beste proteineproducten voor een snel en gezond resultaat.